Silentblocks / Torsiebussen

Silentblocks / Torsiebussen

Silentblocks wordt in de regel ook wel torsiebussen genoemd en worden ingezet om trillingen op te vangen. Silentblocks hebben zich door de jaren heen goed bewezen en zijn dan ook uitstekend inzetbaar binnen de machinebouw, transport- en automobielindustrie.

Silentblock / torsiebus type L

Hardheid rubber: Normaal tot hard rubber
Uitvoering lengte: Lange uitvoering
Bekijk onze onderstaande maattabel voor alle beschikbare afmetingen.

Silentblock / torsiebus type L

Silentblock / torsiebus type K

Hardheid rubber: Normaal tot hard rubber
Uitvoering lengte: Korte uitvoering
Bekijk onze onderstaande maattabel voor alle beschikbare afmetingen.

Silentblock / torsiebus type K

Silentblock / torsiebus type W

Hardheid rubber: Zacht tot normaal rubber
Uitvoering lengte: Lange uitvoering
Bekijk onze onderstaande maattabel voor alle beschikbare afmetingen.

Silentblock / torsiebus type W

Silentblock / torsiebus type WK

Hardheid rubber: Zacht tot normaal rubber
Uitvoering lengte: Korte uitvoering
Bekijk onze onderstaande maattabel voor alle beschikbare afmetingen.

Silentblock / torsiebus type WK


Verschillende soorten silentblocks / torsiebussen

Silentblocks zijn machine elementen bestaande uit twee stalen bussen waarbij een onder hoge druk een rubberlaag tussen is geperst (uitvoering 1). Optioneel kan gekozen worden voor een gevulkaniseerde verbinding tussen het rubber en de stalen binnenbus (uitvoering 3) of tussen het rubber en zowel de binnen- als buitenbus (uitvoering 4).


Silentblock type L

Silentblock type K

Silentblock type W

Silentblock type WK

Silentblock type L Silentblock type K Silentblock type W Silentblock type WK
Hardheid rubber: Normaal tot hard rubber Hardheid rubber: Normaal tot hard rubber Hardheid rubber: Zacht tot normaal rubber Hardheid rubber: Zacht tot normaal rubber
Uitvoering lengte: Lange uitvoering Uitvoering lengte: Korte uitvoering Uitvoering lengte: Lange uitvoering Uitvoering lengte: Korte uitvoering
Maximale oscillatiehoek: ± 10 - 12º Maximale oscillatiehoek: ± 10 - 15º Maximale oscillatiehoek: ± 15 - 20º Maximale oscillatiehoek: ± 15 - 20º
Maximale transversale hoek: ± 1 - 1,5º Maximale transversale hoek: ± 1 - 2º Maximale transversale hoek: ± 1,5 - 2º Maximale transversale hoek: ± 2 - 2,5º



Belastingen van silentblocks / torsiebussen

Door de elastische eigenschappen van de rubber in combinatie met het inpersen met een grote voorspannen, ontstaat een zeer goede hechting van het rubber aan het staal. Deze hechting is zo stevig, dat bij bewegen van de bussen, het rubber niet los zal komen van de stalen bussen. De elastische eigenschappen van het rubber zorgen ervoor dat alleen het rubber kan bewegen. Het rubber kan zowel radiale belastingen, kortstondig axiale belastingen, transversale belastingen en torsie draaiingen opvangen.

Radiale belasting op een silentblock / torsiebus Axiale belasting op een silentblock / torsiebus Transversale belasting op een silentblock / torsiebus Torsie - draaimoment op een silentblock / torsiebus

Radiale belasting (Pr) bij silentblocks / torsiebussen
Silentblocks zijn zeer goed bestand voor toepassingen waarin radiale belastingen voorkomen. Afhankelijk van het gebruikte rubber, kan er 0,05 tot 2,00 mm (f) aan radiale verplaatsing opgevangen worden. Indien grotere radiale verplaatsingen vereist zijn, bestaat de mogelijkheid om een zachtere rubberkwaliteit te kiezen. De statische radiale belasting (Pr) is per uitvoering silentblock verschillend en vindt u terug in onze maattabel voor silentblocks. Bij kortstondige radiale stootbelastingen kunnen deze silentblocks 2,5x – 3x de geadviseerde statische belasting opvangen.

Axiale belasting (Pa) bij silentblocks / torsiebussen Een silentblock uitvoering 1 is geen geschikte oplossing als het gaat om statische axiale belastingen (Pa). Bij incidentele en kortstondige axiale belastingen zullen geen problemen ontstaan. Bent u echter op zoek naar een torsiebus welke beter bestand is tegen axiale belastingen, dan adviseren wij u te kiezen voor een silentblock uitvoering 3 of uitvoering 4 waarbij het rubber gevulkaniseerd is aan de stalen bussen.

Transversale belastingen bij silentblocks / torsiebussen
Een torsiebus kan kortstondige transversale belastingen opvangen waarbij geldt dat de transversale verdraaiing β/2 niet meer bedraagd dan 3°. Hierbij kunnen de lange varianten silentblocks meer transversale belasting opvangen dan de korte silentblocks.

Torsie draaiing bij silentblocks / torsiebussen
Een torsiebus is uitermate goed geschikt voor oscillerende bewegingen en kan dan ook worden ingezet voor een groot bereik aan frequenties. De maximale oscillatiehoek is afgehankelijk van het type silentblock en vindt u terug bij de omschrijving van de verschillende typen aan silentblocks. In het algemeen geldt deze maximale verdraaing bij 1 tot 10 oscilerende verdraaiingen per minuut. Indien uw toepassing een hogere frequentie vereist (tot 1000 verdraaingen per minuut), dan kijken we graag met u naar een passende torsiebus.


Inbouw van silentblocks

Voor de inbouw van een buitenbus geldt dat in de meeste gevallen een diameters van Ø35 mm of groter de buitenbus wordt geslepen naar een vaste maar welke u terug vindt in de maattabellen voor silentblocks. Bij buitenbussen met een kleinere diameter dan Ø35 mm, wordt de buitenzijde voorzien van nokken.Voor de binnenbus geldt in het algemeen dat een boring tot Ø50 mm een H9 passing bevat en een boring vanaf Ø50 mm een H8 passing bevat.

Bij het inbouwen van deze torsiebussen is het van belang de perskracht alleen op de buitenbus toe te passen. Voor het overzicht van alle passingen van zowel binnen- als buitenbus, verwijzen we u graag naar de maattabel voor silentblocks.


Assortiment silentblocks

Voor meer informatie over onze silentblocks / torsiebussen, zoals afmetingen en toegestane belastingen, verwijzen wij u graag naar onderstaande maattabelen. U kunt hier gebruik maken van de zoekfunctie om zo de geschikte silentblock / torsiebus te vinden. Hiertoe dient u eerst een keuze te maken uit de juiste catergorie diameter van de binnenbus (maat d in onderstaande tekening).

Schematisch overzicht silentblocks / torsiebussen